عدهیی معتقدند که ویگوتسکی انقلابی در دانش روانشناسی پدید آورده است. خصوصیتی که آرای ویگوتسکی را برای دانشپژوهان پرکشش میسازد، چگونگی رویآوری او به بررسی اساسیترین و مهمترین مسئلهی شناخت و معرفت، یعنی ارتباط زبان و تفکر است. او این ارتباط را در جریان رشد و تحول فردی و نوعی مطالعه میکند، با روشی که روانشناسان پیش از او در آلمان و روانشناس معاصر او– پیاژه– در سوئیس دنبال میکردند. یافتههای او در طیف وسیعی از مسائل روانشناسی، نوروپسیکولوژی، زبانشناسی، علوم شناختی و معرفتشناسی کاربرد پیدا میکنند. مترجم با افزودههای محققانهی خود، به شناخت خوانندهی ایرانی نسبت به ویگوتسکی و این اثر وی کمک موثری کرده است. فهرست مطالب اصلی کتاب چنین است:
یادداشتی بر چاپ دوم. دربارهی ویگوتسکی. مقدمهی برونر. پیشگفتارها. مسئله و شیوهی برخورد. نظریهی پیاژه دربارهی زبان و اندیشهی کودک. نظریهی اشترن دربارهی رشد و تکامل زبان. ریشههای تکوینی اندیشه و گفتار. مطالعهی تجربی شکلگیری مفهوم. رشد و تکامل مفاهیم علمی در دوران کودکی. اندیشه و گفتار. مطالعهی تجربی شکلگیری مفهوم. رشد و تکامل مفاهیم علمی در دوران کودکی. اندیشه و کلمه. کتابنامه. افزودهها (شش افزودهی مترجم دربارهی مقام و موقعیت ویگوتسکی؛ ارزیابی نظریهی پیاژه، ویلیام اشترن، تحلیل ساختاری و تکوینی و کاربردی، آزمون شکلگیری مفهوم و چندین مفهوم کلیدی)
:: برچسبها:
اندیشه ,
و ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0